Proč se snažit o dohodu

jenstejn 2 staveniste ff50eDlouhodobě se ukazuje, že spolupráce a snaha o dohodu na tom, jak bude město vypadat, vede k lepším výsledkům, než snaha o prosazení zájmů na úkor občanů a města. Stejně tak by v dnešním světě mělo být samozřejmé, že velcí hráči v území – developeři – ponesou odpovědnost za to, že realizací svých podnikatelských záměrů zatíží veřejný prostor i rozpočet. Řešení problémů od počátku, transparentně a za účasti zástupců města i veřejnosti, může vést k urychlení celého procesu, neboť dohoda s sebou nenese konflikt a nevyvolává potřebu bránit se soudní cestou a také je pravděpodobné, že dobře připravený a sledovaný proces povolování výstavby nebude nezákonný a nebude nutné vadná rozhodnutí úřadů rušit.

 

Dohoda musí být pro obec výhodná

O dohodu by měli mít zájem jak samotní developeři, tak město. Díky dohodě by totiž samosprávy měly mít mnohem lepší možnosti, jak řešit veřejnou vybavenost a jak financovat některé důležité funkce ve městě jako sport nebo péči o seniory. Veřejnost sama není stranou smlouvy, ta se uzavírá mezi developerem a obcí, ale je nezbytné, aby byl proces otevřený a aby veřejnost věděla, že se jedná o dohodu, která myslí i na veřejný zájem.  Město musí jednoduše při uzavírání dohody plnit svoji základní roli – chránit zájem svých obyvatel.

Dohodnout se dá na lecčems. Aby ale byla dohoda kvalitní a směřovala k řešení dlouhodobých problémů měst, je nutné vědět, kde jsou nedostatky. Například Praha nyní připravuje mapu deficitů infrastruktury. Díky tomu bude jasnější, ve které městské části chybí škola a kde zase parkovací místa a kde je problémem nedostatek malých obchodů. Jedině systémové řešení totiž přinese skutečný užitek z dohod. Není efektivní, aby se postavila ke každému bytovému komplexu školka, když ji městská část už nepotřebuje a naopak má nedostatek zeleně.

jenstejn verejne prostranstvi c1ead

Města se ve smlouvě dohodnou, do jaké míry se bude developer podílet např. na renovaci parku nebo že nechá vybudovat u nového komplexu multifunkční hřiště a bude se podílet na finančních nákladech na jeho údržbu po dobu 25 let. Velikost závazku developerů se samozřejmě liší – při budování Smíchov City určit půjde o jiná čísla než u čtyřech obytných domů s celkem 120 byty.

Smlouvy samozřejmě musí myslet i na pokuty při neplnění povinností, na záruky za splnění a podobné otázky. 

Pokud chcete vědět víc o možnostech města uzavřít dohodu s developery, přečtěte si naši analýzu.

 

 

 

 

 

Projekt byl finančně podpořen v grantovém řízení Ministerstva vnitra a nemusí vyjadřovat stanoviska Ministerstva vnitra.

mvcr 10300